Ornitologisk närhistorik

2016-05-19 at 07:06 Lämna en kommentar

Den här gången ska jag ta mig an lite närhistorik som omväxling till äldre byhistorik.

Fågelklubben i Leksand fyller i år 40 år. Det är en fin och mycket aktiv klubb, och jag har hållit mig kvar som medlem under alla dessa år, trots att jag har jobbat i utlandet under de flesta åren och inte varit särdeles aktiv.

Min aktiva tid som fågelskådare i Almo var för 50-60 år sedan, alltså drygt ett decennium innan fågelklubben startade, och det var under de nio vårarna 1956 till 1964 som jag ägnade mycket tid att notera flyttfåglarnas ankomst. Det är nu intressanta noteringar, och jag tror inte att det finns några äldre regelbundna noteringar i hela Siljansnäs.

Nu skriver fågelklubben om de större förändringar som skett i fågellivet under dess 40-åriga historia, och dessa förändringar som beskrivs stämmer ganska väl med mina iakttagelser. Att det exempelvis inte finns en endaste iakttagelse av kaja i Siljansnäs före eller under 1960-talet är remarkabelt, då vi ser dagens situation med kajproblem även här i Almo.

Ortolansparven var stadigt allmänt frekvent ute på åkrarna i samma habitat som gulsparven, och kom troget varje vår mellan 8-11 maj. Sedan 1960-talet har jag aldrig varken sett eller hört en ortolansparv. Jag saknar den, och folk i allmänhet har överhuvudtaget inte hört talas om att det finns en fågel med det namnet.

Under de nio år jag var aktiv gjorde jag de första iakttagelserna av gräshoppssångare och rosenfink i Almo, vilket var bland de första kring Siljan. Numera är det inte alls särdeles speciellt då de låter höra av sig i bygden.

Gröngölingen var allmänt förekommande, men nu är den försvunnen, och jag kan fortsätta att berätta om art för art hur de har kommit och gått.

Det är ju inte så märkvärdigt med dessa förändringar. Det har alltid varit så i naturen, och jag har inte riktigt förstått de som värnar så starkt för att alla arter som tidigare fanns även i fortsättningen ska finnas.

Vi måste lära oss att leva med förändringar på naturens egna villkor. Men dess egna villkor!

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Yrken som gårdsnamn Svarvarens familj

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


maj 2016
M T O T F L S
« Apr   Jun »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

