Innesittardag med mantalslängder

2016-05-25 at 05:33 Lämna en kommentar

Igår blev det ingen blogg skriven.

Det har inte hänt sedan en dag i september ifjol. Men det kommer att bli fler dagar framöver, då jag hoppar över någon dag.

Igår blev det en sån där riktigt ruggig regndag med kyligt väder, då det är skönt att sitta inne med knivit material. Det tidigare utlovade soliga vädret mitt i veckan var som bortblåst, och vi får vänta tills i slutet av veckan, innan vi får tillbaka lite torrare och några grader varmare väder igen. Det var tur, att jag hann klippa min och majstångsplatsens gräsmatta i måndags medan det fortfarande var torrt.

Jag tog tag i det mantalsmaterial Långberg har tagit fram om olika byar, och det fick mig att grunna lite djupare om vissa gårdars historik. Ibland händer det att jag måste skriva om, då nytt material kommer fram. Det historiska materialet från 1500- och 1600-talen är så magert, så det blir många antaganden innan ett slutresultat kommer fram.

Det är något jag får lov att återkomma om längre fram då det börjar klarna.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Gårdstjänstefolk förr Den första skattelängden år 1539

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


maj 2016
M T O T F L S
« Apr   Jun »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

