Den första skattelängden år 1539

2016-05-26 at 10:30 Lämna en kommentar

De senaste dagarna har jag gått tillbaka till mantalslängderna under 1600-talet, husförhörslängden 1628 och jordeboken från 1684.

Jag tycker att jag känner igen vad som skrivits och vad det går att få ut av tillgänglig information. Men varje gång jag går tillbaka hittar jag nya samband som jag inte tänkt på tidigare. Då kunskapen stiger ändras samtidigt mitt tankemönster och tolkningen av ordval modifieras. Det gör det spännande men det är samtidigt en tidsödande sysselsättning.

Första gången Almo nämns skriftligt är ju i skattelängden 1539 tillsammans med andra byar i dåvarande Leksands socken. Den skattelängden rubriserades högtidligt ”Anno D(omi)ni 1539. Thette epter (scriff)ne register lijder påå årlighe skatth och marckgeld åff Östre ok Vestre Daalen. Del. Öster Dalen Lijxand sokn”.

Då jag bläddrar fram till ”Nässbijgge fjerdingh” ser jag att skattebönderna i fjärdingen är uppdelade på fem ”bondelagxmand”. Skatt kunde i vissa fall betalas in natura istället för värdemetaller och penningar, och det står att för Näsbygge fjärding gäller att ”åff tesse ffem bondelagh ij Nesbijgge ffierdingh gar ij skatt gråskinn ett tijmber”.

I det första bondelaget med 10 personer hittar jag den första Almobon ”Jon ij Alma”, och han hade blivit ålagd att skatta 36 penningar. I mina efterforskningar har jag kommit fram till att Jon var bosatt på Ollasgården. Han står uppräknad bland sex personer från Näsbyggebyn, där deras beskattning var mellan 48 till 96 penningar. Näsbyggebyn är en äldre by än Almo och bönderna där hade redan då hunnit jobba upp sig på sina åkermarker.

I det andra bondelaget med 9 personer finns ”Pelle P(er)ss ij Alma”, som fick betala 30 penningar i skatt. Hans gård kallades sedan Pellesgården efter att hans ättlingar i generation efter generation hette Per Persson, och längre fram i tiden blev namnet Brasargården. Det var en splittrad grupp i det bondelaget, där gårdar från 8 byar fanns representerade.

Sedan finns det ingen mer från Almo omnämnd i listan med de totalt 54 skattebönder som förekom i skattelängden för år 1539 i Näsbygge fjärding. Myndigheterna fick då in 2866 penningar från Näsbygge fjärding, där Almo alltså bidrog med ungefär två procent.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Innesittardag med mantalslängder Mera om skattelängden 1539

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


maj 2016
M T O T F L S
« Apr   Jun »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

