Nämndeman Mats Olsson i Almo

2016-06-09 at 09:16 Lämna en kommentar

Den 16de januari 1632 var det ”Ting med allmogen av Leksand, Bjursås och Åhl”.

I tinget satt nämndemän från Almo, Heden, Gärde, Brenäs, Lindorna, Ullvi, Laknäs, Torrberg, Rönnäs, Tällberg, Holen i Ål och Berg i Bjursås. Det var dussinet fullt! Det första namn som nämndes bland nämndemännen var Mats Olsson från Almo, och han var den ende representanten från området för nuvarande Siljansnäs.

Eftersom jag inte har tingsprotokollen tillgängliga tidigare än 1632, vet jag inte, hur många år innan 1632 han suttit med i tinget som nämndeman. Hans namn som nämndeman förekommer emellertid i fortsättningen i tingshandlingarna fram till den tionde januari 1651.

Samme Mats Olsson finns emellertid med som Almos första namn i husförhöret 1628 tillsammans med sin hustru Kerstin. Där finns även namnet Olof tillagt. Han är förmodligen namnet på deras äldste son, som föddes senast 1607. Andreas Erici, som höll det förhöret, hade emellertid inte registrerat betyg på någon i den familjen.

Det kanske var obekvämt att betygsätta en nämndeman eller en som snart skulle bli nämndeman. Men inte heller Per Persson från PellesBrasargården och hans hustru fick betyg. De var det andra paret i Almo, som Andreas förhörde, så jag förstår egentligen inte anledningen till att dessa två par inte blev betygsatta. Kanske hade nästa husförhörsförrättare M. Olao fått andra instruktioner om förhörets utförande och betygsättning?

Mats Olsson i Almo har spelat mig många spratt. Det började med att jag förväxlade nämndeman Mats Olsson med den Mats Olsson från Näsbyggebyn som var måg i PellesBrasargården. Sedan fick jag i jordeboken 1684 se att sonen Erik Matsson övertog Mats Olssons mantal i Östra Almo. Erik Matsson passade tidigare in i Holgården, men nu blev det givet att han var son i Momatsgården. där hans far därmed  var den sökte nämndeman Mats Olsson.

Mats föddes någon gång under 1580-talet och flyttade till Almo någon gång under tidsperioden 1605-1625. Hans yngre son och gårdsövertagare Erik Matsson föddes cirka i slutet av 1610-talet, och vidare föddes hans son och gårdsövertagare Lars Ersson i Almo år 1653. Erik blev inte omnämnd i husförhöret, eftersom han var född efter 1607. Momatsgården har därmed blivit drygt ett halvt sekel äldre än vad jag insett under min tidigare forskning.

Nu först blev det klart vem Mats är i namnet Momats. Jag har i en tidigare blogg nämnt, att jag varit konfunderad över, att jag inte hittat en passande Mats som skulle kunna vara ursprunget till gårdsnamnet Momats. Vart första halvan av namnet Mo härrör från kommer vi nog aldrig att få veta, men ursprunget till Mats i Momatsnamnet är säkerligen nämndemannen Mats Olsson, som föddes i slutet av 1500-talet.

Tidigare har jag skrivit att jag trodde, att PellesBrasargården var den första nämndemansgården i Almo. Med enligt de nu framkomna uppgifterna är det fel, och i fortsättningen måste jag utgå från, att det var i Momatsgården nämndeman Mats Olsson bodde. Det innebär dessutom, att jag måste göra en del väsentliga och ganska omfattande ändringar i Almos historiebeskrivning.

Det stämmer även bättre med ytterligare faktorer, som jag återkommer till i morgon.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Upprinnelsen till det första husförhöret 1628 Husförhöret 1628 i Östra Almo

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juni 2016
M T O T F L S
« Maj   Jul »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

