Midsommarvecka

2016-06-20 at 11:01 Lämna en kommentar

Vi går in i midsommarveckan.

På sitt vis är det årets viktigaste vecka i byn. Det är då familj, släkt, vänner och bekanta samlas, och det mynnar ut i årets höjdpunkt i byn med majstångsresningen på midsommardagen. Som vanligt kläds stången klockan tio på förmiddagen och stången reses klockan arton.

I år hålls midsommartalet av min granne Ingrid Hans. Som gammal erfaren politiker borgar hon för gedigen ordning och vältalighet. Jag missade hennes tal ifjol, men jag lyssnar gärna i år. Efter mina tio tidigare midsommartal i byn är är det fint, att jag som gamling nu har fått träda tillbaka och andra får ge sin stil åt midsommarfirandet.

Vår stuga i Alvik är uthyrd till ett holländskt par, och jag ska se till att de välkomnas och informeras på midsommarafton, innan jag drar vidare upp till firandet på Björkberget. Tidigare sjöng jag med i kyrko- och hembygdskören däruppe, men nu ska jag bara lyssna. Manskören är helt entledigad under helgen.

Nu ska jag komma igång med att klippa gräset på majstångsplatsen, som tidigare var platsen för byns gästabudsstuga och första skollokal. Sedan ska häcken klippas både kring den platsen och min gård. Sedan tillkommer även lite andra förberedelser.

Men rabatterna får vara kvar i sitt vildvuxna tillstånd. Vad som växer får växa.

Jag ser i alla fall att det börjar komma lite små bärkart på buskar och i körsbärsträden, trots att att jag nonchalerat dom sedan jag plockade av bären ifjol.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Hänt under vecka 624 Gårdsnamnet Momats igen

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juni 2016
M T O T F L S
« Maj   Jul »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

