Gårdsnamnet Momats igen

2016-06-21 at 11:24 2 kommentarer

Det är spännande med gårdsforskning eftersom ny information och nya värderingar av information mognar fram.

I början av den här månaden skrev jag att ”Nu först blev det klart vem Mats är i namnet Momats. Jag har i en tidigare blogg nämnt, att jag varit konfunderad över, att jag inte hittat en passande Mats som skulle kunna vara ursprunget till gårdsnamnet Momats. Vart första halvan av namnet Mo härrör från kommer vi nog aldrig att få veta, men ursprunget till Mats i Momatsnamnet är säkerligen nämndemannen Mats Olsson, som föddes i slutet av 1500-talet.

Då jag häromdagen gjorde en revidering av min beskrivning av Momatsgården klarnade namnets ursprung ytterligare för mig. I vårt bygdemål har vi i vårt dagliga språkbruk haft som praxis att använda efternamnet före förnamnet.

Ett gott exempel kan vara OlofHans Lars Olsson som föddes i Hansgården i slutet av 1500-talet, där Olof Hansson var Lars Olssons far och Hans Olsson Lars farfar, och OlofHans blev gårdsnamnet. Vi har kvar det språkbruket i byn. Om vi t.ex. pratar om Stig Sjöns så föredrar vi hellre att säga Sjöns-Stig.

I fallet med OlofHans Lars Olsson blev hela Olofnamnet kvar. Ofta förkortades Olof till Ol då det användes i ett gårdsnamn, vilket blev fallet med OlMats i Momatsgården. Dubbelkonsonanter är obekväma och namnet utvecklades till Omas, vilket inte känns känns naturligt och följdriktigt blev gårdsnamnet Momas, och fick så förbli tills år 1922 då efternamnet blev Momats.

Känns min hypotes riktig? Vi kan kanske konstatera att efternamnet Momats har sina rötter hos nämndeman Mats Olsson, som föddes någon gång i slutet av 1500-talet? Var det han som byggde upp gården?

Ja, kanske inte! Det fanns ju en Mats Olsson i Almo som föddes på 1530-talet i Ollasgården. Han blev inte kvar i Ollasgården, och jag vet inte vart han tog vägen. Men han betalade år 1577 sitt tionde till myndigheterna, och de pengarna kanske kom från Momatsgården? Han fick kanske en son som hette Olof Matsson, som föddes någon gång under 1560-talet? Då var det hans son som fick namnet Mats Olsson, och det var han som blev nämndeman.

Det låter som en sannolik hypotetisk möjlighet, och nu får jag börja leta efter denne potentiellt existerande Olof Matsson.

Skulle det stämma kan ju Momatsgården faktiskt vara en gård från 1550-talet!

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Midsommarvecka Boskapen i gårdarna

2 kommentarer Add your own

  • 1. Hjortronmyren  |  2016-06-21 kl. 07:47

    Det där tycker jag var en mycket intressant förklaring! Du vet att jag har en möjlig förklaring även till Smångs-namnet som inte heller är så lätt att förklara? Men det kanske dyker upp en annan gång.

    Svara
  • 2. Göran  |  2016-06-21 kl. 09:23

    Trevligt Pär-Erik med din sanktion av mina funderingar. Det gör mig lite säkrare i mina egna bedömningar.

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juni 2016
M T O T F L S
« Maj   Jul »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

