BackPersgårdens äldsta historia verifierad

2016-06-28 at 11:10 Lämna en kommentar

Igår blev det ingen blogg skriven.

Jag höll på med verifieringar av två Per Olsöner i de tidigaste mantalslängderna.

De två Per-arna var lätta att blanda ihop eftersom de tillhörde samma generation och var födda under 1590-talet. Jag visste att de tillhörde gårdarna Ollas och BackPers, men sambanden var inte helt klara.

Det gick lättare då jag insåg, att BackPer Olsson fanns med i husförhörslängden, men att han av misstag hade blivit inordnad under Härads fjärding istället för under Näsbygge fjärding. Nu först fick jag ihop husförhörslängden med de tidigaste mantalslängderna (=kvarntullslängderna).

På Internet kan vi följa mantalslängderna tillbaka till 1642, men nu fick jag hjälp genom John Långbergs äldre gårdsmaterial över Leksandsbyarna. Han hade gått tillbaka i originalen av kvarntullslängderna till 1628, och det var precis den kunskapen jag behövde för att få min beskrivning om BackPersgården kompletterad. Dessa längder är i sådant svårläst skick och dålig kondition, så att de inte bedömts värda att ha med i Internethandlingarna. Tack John, för det för mig oumbärliga jobbet!

Jag har tidigare inte mer än kunnat ana eller anta att 1530-talsfödde Anders Halvarsson var den som byggde upp BackPersgården (Landins) på Backen i mitten av 1500-talet. Jag visste redan att han hade en son Olof, som betalade sitt tionde i skatt 1588, men sedan var det svårt.

Nu lyckades jag reda ut att Olof Andersson hade kvar sitt mantal för gården fram till 1636, då mantalet övergick till Per Olsson, som rimligtvis borde vara den yngre sonen i gården. Hans äldre bror Anders var med i husförhöret.

I det här fallet står det uttryckligen Back Per Olsson i längderna. Då var Ollasgården utesluten eftersom den inte är en Backgård. Jag visste redan att Back Per Olsson fanns på BackPersgården, eftersom hans son blev den förste Per Persson i de fem Per Persson-generationerna i den gården.

År 1628 fanns sju personer i hushållet. Då levde både Olof och hans hustru, men hustrun fick inget betyg i husförhöret. Nästa uppgift kommer från 1634, då en av dom hade avlidit, och 1636 fanns det bara fyra personer kvar på gården. Sonen Anders flyttade 1635 eller 1636 med sin hustru till Backbyn, där han blev fjärdingsman.

Anders yngre bror Back Per Olsson tog 1636 över hemgården med fem personer i hushållet. Gårdens fortsatta utveckling vet vi sedan tidigare.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Hänt under vecka 625 Gammal Pergårdens fortsättning

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juni 2016
M T O T F L S
« Maj   Jul »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

