Gammal Pergårdens fortsättning

2016-06-29 at 09:31 Lämna en kommentar

Nja, igår förhastade jag mig ordentligt. Då skrev jag, att BackPersgårdens äldsta historia var verifierad. Jag skulle nog ha lugnat mig ett dygn till med den svulstiga bloggrubriken.

Jag skrev då att ”Olof Andersson hade kvar sitt mantal för gården fram till 1636, då mantalet övergick till Per Olsson, som rimligtvis borde vara den yngre sonen i gården”. Den rimliga bedömningen visade sig vara fel, åtminstone så tillvida att jag hamnade på fel spår på väg mot BackPersgården.

Helt rätt! Det var Per Olsson som var son till Olof Andersson, men kruxet var att det var inte den Per Olsson som var född i BackPersgården. Hur lätt var det inte att hamna i den fallgrop som innebär att förväxla de två Per Olsson som båda var födda på 1590-talet, båda bodde på Backen i Östra Almo, båda hade Back som gårdsnamn och båda fäderna hade samma förnamn. Dessutom var den ena av de två gårdarna ganska nytillkommen och den andra hade försvunnit.

Då mantalslängderna skrevs hade de blivit tvungna att skilja de båda Pär-arna åt. Per från den äldre gården med Anders Halvarsson som stamfader fick då prenamnet Gammal och blev kallad Gammal Per. Per i den något nyare BackPersgården fick då helt enkelt heta Ung Per.

Ung Per tog över sitt mantal efter Olof Persson i BackPersgården. Olof bör rimligen vara Pers fader, men den här gången låter jag det vara osagt, att detta är det slutgiltiga utredningsresultatet. Varifrån denne Olof härstammar är ännu inte känt, men det finns trådar att följa upp.

Gammal Pers son Olof tog över gården. Han fick en dotter och de två sönerna Anders och Olof. Det var den Anders Olsson som blev fjärdingsman och flyttade till Backbyn. Olof blev soldat Olof Stark och änkan efter honom gifte sig igen och flyttade till Backbyn. Gården tömdes på folk, men vad hände med gården?

Det låter som om dessa två gårdar har ett oidentifierat samband. Hur kunde den gamla ”Fjäsmansgåln” (Fjärdingsmangården) bara försvinna spårlöst efter år 1704 efter fem generationers uppbyggnad?

Här har jag en ny arbetshypotes. Är kanske Gammel Pers gård fysisk föregångare till den något nyare BackMatsgården, som var omedelbar granne med BackPers?

Den gården etablerades av Mats Persson, som föddes år 1691 och var ingift i BackPersgården (alltså Ung Persgården) där hustruns bror var Per Persson II. De gifte sig 1711, och det borde ha passat väl in att de övertog Gammel Pers gård.

Min nya hypotes är nu att Gammel Pers gård och BackMatsgården är fysiskt samma gård. Finns det någon av mina läsare som kan slå hål på den teorin?

Idag finns inte BackMatsgården längre. Den brann ner vid den stora branden 1792 på Backen och blev inte återuppbyggd. Gårdsplatsen är föregångare till den plats där västra härbresklungan uppe på Backen numera finns.

Som mina läsare inser är gårdarna i Östra Almo ännu inte slutforskade. Det är tidsödande, men det är för den historieroande onekligen en spännande penionärssysselsättning.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

BackPersgårdens äldsta historia verifierad Mera om nämndemansgården i Almo i HFL 1628

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juni 2016
M T O T F L S
« Maj   Jul »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

