Åter till Östra Almo

2016-07-08 at 09:09 Lämna en kommentar

Efter en utvikning från min utveckling av min Almohistorik under en vecka, då jag ägnade mig åt Jobsarbo och Hallen, ska jag återkomma till Östra Almo.

Där hade jag börjat med att noggrant jämföra det första husförhöret 1628 med de då nya kvarntulls- och mantalslängderna, som började skrivas samma år 1628. Det gav mig nya insikter, och jag har kommit ytterligare ett steg närmare den historiska verkligheten bland alla mina antaganden.

Jag började med Momatsgården (23/6 och 1/7) och fortsatte med de andra gårdarna i Östra Almo. Sedan diskuterade jag MomatsMats och AlmMats förehavanden i Almgårdarna (25/6) och fortsatte med BackPersgården (28-29/6).

Där kom jag fram till att GammalPers-, UngPers- och BackMatsgårdarna egentligen är en och samma fysiska gård, om jag räknar in BackMatses som en BackPersgård. BackMatsgården brann ju ner 1792 och byggdes inte upp igen.

Jag fortsatte med den år 1834 nedbrunna BackOllesgården (24/6) uppe på Backen, och konstaterade igen att gårdarna på Backen saknades i husförhörslängden 1628.

Där har det visat sig att jag har fel igen. Åtminstone delvis!

På en separat sida i husförhören står tre namn uppställda efter varann utan någon ytterligare information än förhörsbetygen och att de skulle vara från Almo. Nu har jag kommit på att dessa tre namn representerar var sin gård uppe på Backen i Östra Almo.

I morgon ska jag börja bena ut sammanhangen.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Anders Jonsson Buffils militära karriär Ytterligare tre namn i HFL 1628

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juli 2016
M T O T F L S
« Jun   Aug »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

