Vart bodde Anders Matsson?

2016-07-14 at 09:35 Lämna en kommentar

Då jag kommer till taxeringslängden 1549 för skatt och markgäld i Almo dyker Anders Matsson upp med sitt namn, då han nyetablerar i byn.

Innan dess hade bara folk från de två tidigare gårdarna Ollas och Pelles (Brasar) förekommit i byn. I samma längd finns även nykomlingen Erik Persson med. Han var en ättling från Pellesgården och byggde upp den gård, som skulle bli PerNilsgården (min gård). Mats och Erik byggde alltså upp sina gårdar samtidigt, och namnet Mats blev nyinfört till byn.

IMG_1214 SST Centrala V.AlmoNu ska jag ta fram den kartbild från del av storskifteskartan 1826 som jag använde mig av i min blogg 2015-07-27. Den beskriver den äldsta delen av Almo med dess första gårdar.

Gården med litterabokstav R är Ollasgården, och gården omedelbart väster om den är Pellesgården, där dess bokstav Sa inte är synlig på kartdelen. Gården J är PerNilses och Oa Tyskgården. Den vita fläcken i centrum av de fyra gårdarna är den nuvarande majstångsplatsen i Västra Almo. Gården Ta är den numera försvunna NäsJerkesgården, som byggdes upp av en ättling från Tyskgården.

Efter att Ollas och Pellesgårdarna stod på plats byggdes alltså PerNilsgården upp samtidigt som Anders Matsson under 1540-talet etablerade sig i Almo. Nu är alltså frågan om Anders byggde upp sin gård i Östra, den då helt obebyggda delen av Almo, eller om han var den som byggde upp Tyskgården i Västra Almo?

Jag lär nog fortsätta med en blogg till med den fortsatta analysen om den delikata och mycket intressanta frågan.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Då Anders Matsson kom till byn i mitten av 1500-talet Anders Matsson i Tyskgården

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juli 2016
M T O T F L S
« Jun   Aug »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

