Hänt under vecka 633 – Sista veckan i Sverige

2016-08-21 at 05:46 Lämna en kommentar

Veckan som gått var min sista vecka i Sverige i år.

Det har varit en förberedelsevecka inför avresan för att göra de saker, som jag inte hunnit med under sommaren. Då jag listat ner allt, har det som vanligt blivit en ganska lång lista, men situationen är under kontroll.

Den egentliga sommaren är förbi, och det känns påtagligt att hösten är på väg. Gräsmattorna är genomvåta varje morgon av nattens dagg, och det behövs riktigt klara dagar för att få de klipptorra till eftermiddagen. Det är svamptider, och det har blivit mera matsvamp ute i markerna att välja bland, och vi kan hitta många läckra kremlor, som gott kan konkurrera med kantareller och Karl Johan.

Algot och jag började de första förberedelserna inför Fäboddagen 2017, som troligtvis kommer att bli förlagd i Forsens fäbodar. Det började med med ett studiebesök i dessa fäbodar för att bekanta oss med dessa på plats.

Jag har tidigare aldrig i hela mitt liv gjort ett besök i Forsens fäbodar, trots att de flesta husen i huvudsak ligger längs med bilvägen. Men det är mer eller mindre nya fritidshus, och det gamla fäbodcentret med de gamla stugorna ligger lite för sig självt på sidan om. Det är orsaken till att man lätt missar ett besök till dessa mycket gamla fäbodar med anor från 1600-talet.

Tidigt tisdag morgon tar jag tåget från Leksand till Arlanda och vidare klockan elva med Qatar Airways till Thiruvananthapuram. Med ett två timmars flygbyte i Doha är jag framme i T´puram klockan tre under tidig morgon. Det innebär 12½ timmes resa på de båda flygningarna tillsammans.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Almos historia Del 7 – 1580- och 1590-talen Så går flyget snart igen – Mot Thiruvananthapuram

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


augusti 2016
M T O T F L S
« Jul   Sep »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

