Hänt under vecka 636 på Mukkunni Hill

2016-09-11 at 05:26 3 kommentarer

Som förväntat fortsätter vädret att vara omväxlande molnigt och soligt på Mukkunni Hill.

Samtidigt har vindarna fortsatt att blåsa med ofta en svag till frisk bris. Det är sköna vindar som blåser in från havet, och inomhus reglerar jag ju med fönstren hur stark vind jag vill ha inomhus.

Det är emellertid torrare än förväntat, och vi har fått bara 3 mm under månadens första 10 dagar. Eftersom det var ovanligt regnfattigt under både juli och augusti ser det faktiskt oväntat torrt ut efter att monsunen har dragit över. Med det följer även en temperaturhöjning. Åja, maximal utetemperatur har under min vistelse bara varit plus 31,7 grader och det var igår. Det är egentligen en skön temperatur, då jag slipper vara ute i solen.

Geetha och jag lever gott på Mukkunni Hill med en viss behaglig isolation, och där hundarna ger ett trivsamt sällskap. Hittills har vi bara gjort ett besök nere i stan. Efter sådana besök känns det väldigt skönt att få komma tillbaka till oss själva uppe på vår bergknalle, där vi kan se både berg och hav, om dock sällan båda samtidigt.

Jag har nu börjat titta tillbaka på det jag redan bloggat om Almos historiska 1500-tal och gjort vissa justeringar och tillägg. Samtidigt gör jag kompletteringar i den gårdshistorik för gårdarna i Almo, som jag skriver parallellt med att nya uppgifter kommer fram.

Framöver tänker jag fortsätta den historiebeskrivning om Almo som jag påbörjade tidigare i somras, då jag hann med byns 1500-tal. Det känns stimulerande att få ta tag i 1600-talets första halva på samma sätt. Materialet ligger och väntar, och Internet fungerar ju även på Mukkunni Hill om än något långsammare än i Almo.

Jag tror att det är många som väntar på att jag ska fortsätta min historiebeskrivning om Almo by igen. Det är onekligen ett spännande och tidigare outforskat bymaterial, och det känns ytterligare stimulerande.

Nu efter drygt två veckor här nere börjar jag känna mig etablerad igen.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Solnedgång i havet i västra horisonten Sjukstugebesök

3 kommentarer Add your own

  • 1. BrittMari Söderholm  |  2016-09-12 kl. 06:57

    Hej Göran! Har en liten fundering, när du gör kompletteringar i Almos gårdsbeskrivningar, gör du dem i de tidigare inläggen? Jag är mest intresserad av Gropåkersgården som du beskrev i oktober 2010, eftersom jag är Johan Hanssons dotter och kusin till Hans Alm. Trevligt med dina funderingar kring 10-årige Olovs tankar efter flytten till Gropåkern. Om jag fattat rätt så var din mor och min faster Anna (Hans mor) fäbodstintor tillsammans i Långbergsbodarna. Läste jag nånstans att din mor skrivit dagbok från den tiden? Det skulle vara fantastiskt att få ta del av… kanske jag kommer tillbaka till Almo nästa sommar. Så glad att jag fick vetskap om dig och ditt kunnande om den fina byn Almo. MVH BrittMari.

    Svara
  • 2. BrittMari Söderholm  |  2016-09-12 kl. 07:02

    Rättelse: Oktober 2015 ska det vara🙂

    Svara
    • 3. Göran  |  2016-09-13 kl. 06:03

      Hej BrittMari! Trevligt att du hör du av dig igen, och att du håller ditt intresse för Almo uppe. Jag gör kompletteringar löpande i mina gårdsbeskrivningar nedtecknade i Word, och jag ämnar att så småningom även införa nya uppgifter i mina gårdsbloggar, som i många fall redan känns lite out of date. Jodå, min mor Anna och din faster Anna var båda fäbodkullor tillsammans i Östra Långsberg.
      För dina fortsatta studier skickar jag fyra filer till din mejladress. Dessa är gårdsbeskrivningen Almo 23 Grophans, Dagbok från Östra Långsberg sommaren 1926, min mors beskrivning av hennes vistelse som fäbodkulla i Östra Långsberg under sommaren 1929 och beskrivning av Östra Långsberg från mitt besök med Helge Goth och Folke Viklund 2003. Ingen av dessa två är numera tillgängliga.

      Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


september 2016
M T O T F L S
« Aug   Okt »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

