Onam i Kerala

2016-09-14 at 07:13 Lämna en kommentar

Vi är nu mitt i Onam.

img_2146-onam-blomsterarrDet är årets största högtid i Kerala som i någon mån motsvarar vårt julfirandet hemma i Sverige med blomsterarrangemang, parader, mycket mat och presenter under fyra helgdagar i rad 13-16 september.

Den här gången har Geetha och jag lyckats prickat in vår närvaro tillsammans. Jag vet inte då det hände senast, men det var många många år sedan.

I år anlände jag en vecka efter Independence Day, som firas 15/8. Nästa år blir det stort firande, då det blir 70-årsjubileum. De två andra stora nationella helgdagarna är Republic Day 26/1 och Gandhi Jayanti 2/10 med 150-årsjubileum 2019.

Geetha och jag har egentligen aldrig deltagit i några stora nationella helgdagsfirande, men det var tack vare det firandet 1980 som jag träffade henne i New Delhi. Jag tog ledigt från mitt jobb i Indien ett par extra dagar för att då få vara med och uppleva den dagen i huvudstaden. Det var väl värt att jag gjorde det.

Trots ett stort utbud av program och verksamhet gör vi inget speciellt under dessa högtidsdagar. Vi är dock inbjudna hem på lunch i morgon hos vår lokale läkare med hans familj och några släktingar.

Dock inget besök till stan den här gången.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Sjukstugebesök Vårt nyfikna tornugglepar

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


september 2016
M T O T F L S
« Aug   Okt »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

