Vart bodde Per i mitten av 1500-talet?

2016-09-20 at 04:06 Lämna en kommentar

I Pellesgården rådde liknande förhållanden som i Jongården och även där fanns två söner till Per Persson I. Dessa hette Peder och Erik.

Erik var den som från början betalade något mer i skatt än Per och byggde snabbare upp sin nya gård. Sonen Peder betalade 1546-1554 bara ett öre i skatt medan hans bror Erik betalade en och två tredjedels öre i skatt under samma år.

Det gjorde att jag började misstänka att det var Erik som tagit över gården efter Per Persson I. Annars var det ju naturligt att den äldste sonen hette som sin fader Per eller Peder, och att det var sonen Peder som skulle överta gården.

Om det var Erik som övertagit gården skulle det innebära att det passar in att han föddes på den gård som senare skulle bli kallad Almgården, alltså den gård som jag senare beskriver som AlmNisesgården. I sin tur skulle det innebära att Per Persson I byggde upp  Almgården och inte den gård som har blivit kallad Pellesgården.

Jag kommer då tillbaka till frågan om definitionen av Stenbernarvet. Skall vi tolka det som ungefär nuvarande område ”Almgårdarna”. I så fall skulle både Alm- och Momatsgårdarna ha legat i Stenbernarvet. I gårdagens bloggbild från 1559 ser vi att Gammal Erik Ersson (son till Erik Persson) bor i Alma (alltså Almo) och inte i Stenbernarvet, där det finns bara en gård.

Skäl till att första Pergården i Almo kan anses vara Pellesgården i Västra Almo

  • Per Persson I och hans son Per (Peder) Persson II och sonson Per Persson III bodde inte i Stenbernarvet
  • Namnet Per följer gården i generation efter generation

Skäl till att första Pergården i Almo kan anses vara Almgården i nuvarande Almgårdarna

  • Per Persson I son Erik betalade något mera skatt än brodern Peder och blev mer förmögen, vilket stämmer med gårdens fortsatta utveckling
  • Kan tyckas naturligt att Per och Jon slog sig ner och grundade ett nybyggarområde, och att deras söner sedan fortsatte nybyggarverksamheten i Västra Almo

Jag tror mera på det första alternativet, vilket är det alternativ jag tidigare utgått ifrån. Det övervägande skälet är att Per inte bodde i Stenbernarvet. Det innebär att jag i fortsättningen kommer att behålla min grundläggande skrivning om PellesBrasargården. Ytterligare innebär det att jag behåller min skrivning att AlmNisesgården grundades av sonen Ung Erik Ersson till Gammal Erik Ersson.

Däremot är jag tillräckligt övertygad om att Jon från gårdens början bosatte sig i den gård som senare skulle bli Momatsgården, så jag kommer att ändra i min tidigare skrivning, där det står att det var han som byggde upp Ollasgården.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Vart bodde Jon i mitten av 1500-talet? Inget hurra för myror i huset

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


september 2016
M T O T F L S
« Aug   Okt »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

