Inget hurra för myror i huset

2016-09-21 at 07:34 Lämna en kommentar

2012-12-01 satte jag rubriken ”Hurra för myror i huset” som rubrik för min blogg.

Det var om ”snälla” myror som tagit sig in i huset och kalasade på våra svarta skalbaggar som gömt sig i våra tjocka granitväggar.

I år har vi bara cirka tio procent skalbaggar mot vad vi hade då, och de har i år inte utgjort något större besvär eller olägenheter.

Däremot har det blivit vanligare med mycket små och mycket ettriga myror som likt militära kolonner tar sig in i huset och letar efter det de kan hitta. De är mycket duktiga på att hålla huset rent från döda insekter men duktiga även på att hitta annat ätbart som lagrade kex och skorpor. Det är få förpackingar som i oöppnade tillstånd sätter stopp för dessa myror och en öppnad förpackning är nästan hopplöst att hålla dessa myror ifrån.

Under den gångna natten vaknade jag vid två-tiden av att det kliade och sved i hela min vänstra fot ända ut till tåspetsarna. Det var en myrkolonn som hade hittat en död skalbagge i min säng, och de tyckte tydligen att min vänstra fot var lika intressant.

Det blev en halvtimmes jobb med att avägsna alla myrvägar in till rummet innan jag kunde lägga mig och sova gott igen.

Inget hurra för myror i huset.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Vart bodde Per i mitten av 1500-talet? Ny råttfälla

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


september 2016
M T O T F L S
« Aug   Okt »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

