Hänt under vecka 640 på Mukkunni Hill – TV-intervju och flygtrafik

2016-10-09 at 06:53 Lämna en kommentar

Det är en mycket klar söndag morgon och landskapet kring Mukkunni Hill strålar av skönhet.

Under veckan har jag sett den 1890 m.ö.h. höga Agasthyatoppen 30 km bort i öster varje morgon från mitt sovrumsfönster. Idag ser den riktigt mäktig ut, och det suger i kroppen att få vara där uppe och beskåda landskapet omkring. Det är få förunnat.

Jag besteg toppen en gång under 1980-talet, men blev inhöljd i molnen då jag nådde toppen. Troligen kommer jag inte att göra ett andra försök. Det får yngre personer göra.

Hela bergskedjans siluett  av den södra delen av Western Ghat framträder klart, och jag kan se Ponmudi Mountain Resort cirka 30 km rakt norrut, dit det går bilväg ända upp till de mest höglänta delarna.

Vädret under veckan har varit ytterst behagligt, men vi längtar efter regn. Igår bloggade jag om årets väder, och vi ska nu vara på väg in i årets andra regnperiod. Under nästa vecka kommer enligt nuvarande prognoser de första av dessa regn.

Dagarna har varit vackra och klara, men solen försvinner dock in i det dis som bildas strax över havsytan innan den når havet vid horisonten under sena eftermiddagar. Men det innebär ju samtidigt vackra röda solnedgångar att njuta av från vår västra husveranda.

Geetha blev härom veckan intervjuad om de pågående kommersiella aktiviteterna på Mukkunnimala av ett TV-team från Asianews. Intervjun inkluderades i förrgår kväll  i ett uppreklamerat ”Special programme”, där Geetha var förannonserad att delta.

Tyvärr missade vi att se programmet, men det går i repris under nästa vecka, så vi får nog en chans till. Vi kan inte se dessa program på Internet efteråt, vilket ju är synd.

Häromnatten gick jag i det klara vädret ut på vår kala bergsknalle intill vårt hus med 360-gradig sikt av himlavalvet över mig och tittade en stund på nattens överflygningar. Natten vimlar av flygplan speciellt med dessa som flyger från Australien. Ungefär samtidigt flög två flygjättar Airbus 380:or från Emirates och Etihad rakt över mig.

De hade båda startat i Sydney och var på väg mot de jättestora flygplatserna i Dubai och Abu Dhabi för omtransitering till andra flygplan av sina passagerare. Det är mäktiga maskiner som vardera har kapacitet för över 500 passagerare. Efter ytterligare några minuter kom det ytterligare en 380:a från Melbourne i Australien dundrande över mig. Imponerande!

Samtidigt ser jag i den intensiva nattrafiken hur planen landar och lyfter från Thiruvananthapurams flygplats bara 10 km bort med resmål över nästan hela den Arabiska halvön men även till Singapore och Malaysia.

Det stora lugnet är inte alldeles lugnt.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Årets väder på Mukkunni Hill Almos historia Del 12 – 1620-talets gårdar

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


oktober 2016
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

