Hänt under vecka 643 på Mukkunni Hill

2016-10-30 at 06:45 Lämna en kommentar

Igår kväll satte jag mig ner på den västra verandan i en skön vilstol med en Kingfisher och en påse cashewnötter och lät mig underhållas av fyrverkerierna i stan. Det var Divali, ljusets högtid, och då brukar det bli en livlig kvällsaktivitet med fyrverkerier.

Efter avverkningen av våra torra akaciaträd har den gamla fina landskapsvyn öppnats omkring oss. Vi kan nu lätt se den höga Agasthyatoppen i öster från vår östra veranda, då inte moln eller dis döljer det vackra berget, som har varit dold bakom träden nerom huset under ett par decennier. På kvällen lyser ljusen från stan klarare, och vi kan åter beundra den grandiosa utsikten från toppen av vår bergsknalle.

Veckan som gick blev som förväntat torr, och vi fick inget mer regn efter två entimmes häftiga och sköna skurar veckan innan. Regnet veckan innan innebar bara, att vattnet strömmade fort nerför bergssluttningen. Marken hann inte riktigt blötas upp och nå växternas rötter, och vegetationen ser fortfarande ganska vissen ut.

Om fem veckor börjar torrtiden och innan dess är det helt nödvändigt att Kerala får mera regn. Tiden för regnen börjar rinna ut innan vattnet rinner ner från skyn. Dock, uppe på Mukkunni Hill klarar vi oss alltid med våra egna stora vattenreserver.

Väderleksutsikterna talar emellertid om en regnig vecka under den vecka som kommer, och november brukar ju vara en regnig månad. Så det finns utsikter att det ska ordna sig även för Kerala.

Under oktober passerade min blogg 2500 skrivna inlägg med 85 000 visningar för 16 000 besökare. Det är en statistik som känns inspirerande.

Jag brukar ju uttrycka mig, att jag skriver mest för mig själv för min egen dokumentation om händelser omkring mig och tankegångar, men är ju trevligt om även fler människor uppskattar vad som står i den. Min pågående serie om Almos historia har blivit betydligt mera läst än jag anade, då jag startade den serien i början av augusti i år.

Om knappt tre veckor besöker dottern Maina och vännen Enver under 1½ vecka. Det blir första gången Enver träffar Geetha, och det blir hans första besök till Indien. Ett besök vi mycket ser fram emot!

Men först är det mera regn som gäller!

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Almos historia Del 24 – 1670-talet Hed Nilssons Brita Almos historia Del 25 – 1670-talet En ny gård

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


oktober 2016
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

