Almos historia Del 27 – 1680-talet Rättsfall om jord köp och försäljning

2016-11-04 at 05:20 Lämna en kommentar

I Leksands tingsrätt kom det år 1686 upp en förfrågan om köp av jord.

Pelle Persson i Almo talade till sitt syskonbarn Erik Persson därsammastädes om någon jord som Erik Persson hade köpt av sin fränka h, Anna, sal. Johan Persson i Almo, vilken är ut på rumbolandet (slättlandet Västmanland-Uppland, egen anm.) boendes, förfrågandes sig Pelle Persson … lösen med Erik Persson …”.

Texten ser ganska obegriplig ut vid första påseendet, men det följde med en enklare släktutredning som är oumbärlig för textens uttydande och gjorde att texten blev oerhört intressant. Det rättsfallet innebär, att jag kunde räta ut många frågetecken rörande dåtidens släktrelationer bland bybefolkningen.

Det handlar alltså om en Pelle Persson som vill höra sig för om en försäljning av jord en hustru Anna mer eller mindre inom släkten tidigare hade gjort till en Erik Persson. Pelle behövde nu hjälp genom rätten att klara ut ägandeförhållandet. Själv bodde han på Gamla Smångsgården.

Erik föddes år 1634 på HansOllasgården, dit hans moder Anna Matsdotter från Gamla Smångsgården gift in sig. Här fick jag verifierat att Anna verkligen kom från Smångsgården, vilket jag tidigare på goda grunder antagit.

Pelle var son till Annas bror Per Matsson i Smångsgården. Deras far hette Mats Persson och farfadern var Per Ersson, som föddes i PerNilsgården på 1580-talet, som i sin tur var son till PerNilsgårdens grundare Erik Persson.

För mig var det en tillfredsställelse att få verifierat, att det var Per Ersson, som grundade Gamla Smångsgården, och att han verkligen härrör från PerNilsgården (se min blogg 2015-09-12).

Per Ersson hade en syster Kerstin, som jag tidigare inte kände till. Hon blev därmed den första kända systern i Almos historia. En av hennes söner hette Lars Andersson och bör vara den Hans Lars Andersson mina bloggläsare känner sen tidigare.

Därmed heter Kerstins make Anders med Hansson som troligt efternamn. Varken Kerstin eller Anders har tidigare poppat upp i någon dokumentation från Almo, och Kerstin kan anses ha gift sig med Anders till hans hemby.

Däremot flyttade deras son Lars till Almo, där han grundade sin egen gård, NäsJerkesgården, vilket jag redan tidigare har listat ut och skrivit om. Däremot hade jag fel, då jag trodde att han kom från familjen Anders Olsson i Tyskgården. Här blir det en viss omskrivning av historien, och jag kommer framöver att få anledning att återkomma om det.

Jag fick nu även veta att Lars hustru heter Anna Andersdotter, med viss reservation, att hon kan vara hans syster. Däremot är det klart att han fick en dotter som fick namnet Anna och därmed fick Larsdotter som efternamn.

I domstolsprotokollet står det att Anna (i NäsJerkesgården) var fränka till Erik Persson (i HansOllasgården), vilket innebär att de hade en släktrelation. Det blev onekligen en lång utläggning med invecklade släktsamband för att förklara hur de var släkt.

Denna Anna Larsson känner vi redan från min blogg 2016-10-27 i mökränkningsfallet.

Till min tillfredsställelse fick jag nu flera samband verifierade, som jag tidigare helt rätt antagit. Dessutom kom det för första gången fram att NäsJerkesgården har sina rötter i PerNilsgården.

För mig blev det en känsla av seger och eufori!

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Mukkunni Hill blommar Almos historia Del 28 – Anna Larsdotter i NäsJerkesgården Inflyttning

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


november 2016
M T O T F L S
« Okt   Dec »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

