Almos historia Del 33 – 1600-talets slut – JonsPellesgården

2016-11-17 at 02:34 Lämna en kommentar

Tidigare trodde jag att min Almoforskning lyckats fastställa att JonsPellesgården byggdes upp av en ättling från MoenHermangården. Fortfarande håller jag mig till den teorin, men det är tydligt att det inte alls är så rätlinjigt som jag först trodde.

Första generationens grundare av JonsPellesgården var Per Persson III (1634 – 1691) från MoenHermangården. Hans äldre bror OlofJons Mats Persson, född 1629, tog över fädernegården medan Per skapade sin egen. Så långt var det klart.

Fadern var OlofJons Per Persson (II), född cirka år 1600 och rotebonde för rote Landtysk, och även hans fader hette OlofJons Per Persson (I) född på cirka 1560-talet. Per Persson I var andra generation i gården. Första generationen i MoenHermans var Olof Jons Per Olsson, och då ser vi att gårdsnamnet OlofJons i Almo härstammar från Per Olssons far Olof och farfar Jon från Momatsgården.

Nu stötte min version på komplikationer om grundandet av JonsPellesgården, eftersom jag i mantalslängderna fick se att Per Persson (III) flyttade in cirka 1676 från Backbyn och inte från MoenHermans som jag hade trott.

Nu kryper det fram att även hans bror Mats bodde i Backbyn innan han kom till Almo och att deras far i Backbyn hette Per Larsson. Skulle det inte kunna vara så att Per Persson II avled på ett tidigt stadium och hans hustru gifte om sig till Per Larsson i Backbyn. Då skulle Per Larsson vara Mats och Pers svärfar, och det kan mycket väl stämma med vad jag redan vet.

Min nya teori är följande, och jag kommer att hålla mig till den, tills jag stöter på mera fakta som tyder på nödvändiga ändringar:

  • OlofJons Per Persson II övertog MoenHermansgården från sin fader OlofJons Per Persson I, som i sin tur övertog gården från sin far OlofJons Per Olsson, som var gårdens grundare.
  • PPII avled tidigt och hans hustru gifte om sig med Per Larsson i Backbyn och hon tog då sina två söner Mats och Per med sig
  • Mats Persson ärvde gården 1664 efter sin svärfar men flyttade 1668 tillbaka till den vakanta fädernegården i Almo
  • PPIII tog över svärfars gård efter Mats men flyttade 1676 även han till Almo efter att han byggt upp en helt ny gård som direkt granne till sin bror Mats.

Det var den gård som blev JonsPellesgården, och som fick det första gårdsnamnet Store.

Nu får vi se hur länge min nya teori håller.

PPIII:s son blev PPIV och hans son, som grundade BackPellasgården i Östra Almo, blev i sin tur Per Persson den femte i OlofJonsklanen.

Det är inte lätt att hålla reda på alla med det då så oerhört populära namnet Per Persson i Almo. Det är ständigt ett pussel att försöka lista ut i vilken gård en Per Persson hör hemma.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Strålande morgon Hänt under vecka 646 på Mukkunni Hill – Maina och Enver

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


november 2016
M T O T F L S
« Okt   Dec »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

