Hänt under vecka 651 på Mukkunni Hill

2016-12-25 at 02:21 Lämna en kommentar

Det är 22,1 grader då jag stiger ut på verandan efter en god nattsömn och tar mitt korta morgonpass med rörelsegymnastik för att få igång kroppen efter nattens vila. Det är en skön temperatur då det är vindstilla.

Sammelsuriet av ljud från högtalarna på slättlandet ljuder och från den närmaste CSI-kyrkan spelas musik, som jag knappast förbinder med jul eller en kristen kyrka. För mig låter det som allmän indisk populärmusik, men då ordet halleluja i texten återkommer upprepat, förstår jag att jag inte förstår.

Torkan är besvärande. Vegetationen börjar åter att förlora sin lyster och buskarnas blad ser åter hängiga ut. Tidigare har jag bloggat om, att vi brukar få en rejäl regnskur under den sista veckan av december. Denna skur finns även med i årets väderleksprognos i mitten av nästa vecka, så jag lever på hoppet att vi på Mukkunni Hill ska kunna få ta lite del av den regnskuren. Sedan följer januari, som är årets torraste månad med noll millimeter regn i normalfallet. Men i år har ju även december varit nästan heltorrt.

Under veckan har Geetha under flera dagar varit upptagen med vår ansökan om att få vårt OCI-pass (Overseas Citizen of India), som ska ersätta våra PIO-pass (Person of Indian Origin). PIO-passen kommer att bli ogiltiga från nästa år, och den byråkratiska proceduren är ganska omständlig. Nu är det i alla fall gjort, och jag hoppas att jag får handlingen i min hand, innan jag avreser i slutet av januari.

Tidigare beprövade råttfällor från både Indien och Sverige har inte bitit på de råttor som smugit sig in i vårt hus. Nu har vi hittat en verkligt effektiv råttfälla. Det är en klistrig kartong. Råttan har sina favoritstigar, och när vi lägger kartongbiten i deras väg är de effektivt fast. Sedan får blandhunden Kalle ta hand om resten av proceduren.

För närvarande är huset på Mukkunni Hill råttfritt.

Entry filed under: Uncategorized.

GOD JUL 2016 Hänt under vecka 652 på Mukkunni Hill

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


december 2016
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

