Livsöden med rötter i byn Ål-Kilen

2015-03-30 at 10:05 Lämna en kommentar

I raden av årsmöten var det sista igår.

Det var föreningen Dalfolk som hade sitt årsmöte i bystugan i Ål-Kilen. Trots att stora riks-70 går nästan rakt igenom byn har jag aldrig tidigare besökt den. Det har aldrig blivit av att stanna till. Byn är både större och mera intressant än jag först tänkte mig. Här kan vi uppleva tidens vingslag för bakgrunden till både Clas Ohlson och Åhlén & Holm. Det är sannerligen en by där många energiska entreprenörer har växt upp.

En ättlig, Johan Berglund, drog från byn till Söderhamn och därifrån vidare till Amerika och satte upp en parfymfabrik på den karibiska ön St. Martin. Den ska visst fortfarande vara i ägo av Johans ättlingar.

Det påminde mig om två andra svenskar, Sjögreen och Otto Carlsson, som oberoende av varann bosatte sig på den lilla ön Little Corn Island med numera 1000-talet invånare i slutet av 1800-talet strax utanför Nicaraguas kust. De har ättlingar kvar, men jag har emellertid ingen aning om varifrån i Sverige dessa två herrar kom.

Det finns många intressanta livsöden.

Entry filed under: Uncategorized.

Afghansk middag Stare och tussilago

Lämna en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Arkiv