Almos historia Del 9 – 1600-decenniet Östra Almo

2016-09-30 at 07:07 3 kommentarer

Under det första decenniet av 1600-talet byggdes två nya gårdar upp i Östra Almo. De båda gårdarna etablerades uppe på Backen.

Det blev alltså fyra nya gårdar uppbyggda i Almo under samma decennium, vilket är mer än under något annat decennium under 1600-talet. Det var nybyggaranda i byn.

img_1560-sst-karta-ostra-almoDen ena av de två i Östra Almo byggdes upp av sonen Mats i Tyskgården, och det är den gård vi senare kallar för BackOskars. I storskiftet  fick gården litterabeteckningen E. Gårdsnamnet blev Mor, men det namnet överfördes vidare till en senare uppbyggd granngård, som är en Morgård ännu idag.

Den andra gården byggdes upp av Olof Persson, som skulle kunna vara en son från Pellesgården. Gården fick vid storskiftet litterabeteckningen I och ligger omedelbar norr om BackOskargården. Mer sannolikt är att han kom från Backbyn, som även var hans hustru Marits hemby. Olof Perssons gård kallades BackPers och är den gård som vi idag kallar Landins.

Det som ger större sannolikhet åt han kom från Backbyn är, att han hade eget fäbodställe i Västra Långsbergs fäbodar i mitten av 1600-talet. Det är det tidigast omnämnda fäbodställe för någon som bodde i Almo.

Entry filed under: Uncategorized.

Almos historia Del 8 – 1600-decenniet Västra Almo Hänt under vecka 639 på Mukkunni Hill

3 kommentarer Add your own

  • 1. Gunilla Hanserkers  |  2024-03-20 kl. 11:35

    Hej,

    Eftersom jag har anor i en morgård, så googlade jag och hittade din blogg. Min ana var född 1648 (1647) i Sollerön men flyttade i tidiga tonåren till Leksand. Var i Leksand han befann sig vet jag inte, men 1669 gifte han sig i Övermo. Det finns ju en liten möjlighet att han varit i Almo. Jag vill gärna ha kontakt, men vill inte ringa utan förvarning.

    Hälsningar
    Gunilla Hanserkers

    Svara
    • 2. Göran  |  2024-03-20 kl. 12:28

      Hej Gunilla!
      Trevligt att höra av dig med din fråga. Gårdsnamnet Mor förekommer ofta för folk som flyttat in från Moratrakten, varför vi först kollar upp om personen ifråga har några rötter från Mora.
      I Siljansnäs har vi alltså en Mor-familj under 1600-talet i byn Almo i Siljansnäs. Det är Anders Matsson född cirka 1580-talet vars dotter Kerstin övertog gården efter honom. Hon fick två söner Erik f. 1657 och Anders f. 1660. Erik tog över gården medan Anders byggde en ny gård intill, men båda gårdarna fick till att börja med gårdsnamnet Mor, som troligen syftar till deras moder Kerstin.
      Släkten har ingen anknytning till Mora varför jag har antagit att Mor i detta fall på goda grunder syftar till brödernas moder.
      Tyvärr Gunilla, kan vi inte spåra dina anfäder till Almo med den information vi har. Men ring mig gärna om det är något du funderar över angående Morsläkten.

      Svara
  • 3. Gunilla Hanserkers  |  2024-03-20 kl. 02:33

    Hej Göran!

    Min ana (på manssidan från min far) hette Nils Persson. Enligt dödboken föddes han 1648 i Sollerön. Föräldrar Per Olsson och Marit. På sitt trettonde år flyttade han till Leksand. Där var han (som dräng?) hos gott folk i 8 år.
    Det hade varit trevligt om det var hos släktingar. Almo låg bra till om man kom från Sollerön.

    Farfar sa till min mamma att söner skulle heta Per och Nils, och så har det varit ända fram till mina brorsöner.

    Jag gräver vidare och hör kanske av mig.
    Gunilla H.

    Svara

Lämna en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Arkiv